torsdag 5 september 2013

Utrese- och ankomstdagen

Bild från sista kvällen med Sivan.
Jag vaknade kl 3 i kapellet och kunde inte somna om. Kl 6 gick jag upp och startade dagen. Allt var packat och den stora resväskan hade jag t o m burit ner till ytterdörren.
Strax före halv tio kom Lina och hennes pappa och plockade upp mig.
Här står vi ivriga och resklara på järnvägsstationen i Kristinehamn. Det är lika spännande varje gång att resa iväg. På gränsen till att man ångrar sig. Det är som att stå i kön till en svindlande karusell som man knappt vågar åka.
Tågresan gick bra och det var inga förseningar trots att Obama skulle landa i Stockholm på förmiddagen. Väl framme gick vi raka vägen till Arlanda Express och satte oss tillrätta. Vi kom inte iväg därifrån eftersom linjen hade drabbats av ett ”stort signalfel”. Som tur var löstes det på ca 10 minuter. Nöjda kom vi fram till Arlanda i god tid. Vi kom dit strax före 13 och planet skulle lyfta 17:35. I ”väldigt” god tid skulle det visa sig. Vi försökte bli av med våra väskor men fick beskedet att planet kommer att bli försenat.
Planet, en så kallad ”Dreamliner” var trasigt och ett ersättningsplan skulle ta oss till NYC. Vi gick då och satte oss för att slappa en stund. När jag gick en sväng fick jag se att ny tid för avgång var 04:00, drygt 11 timmar senare alltså. Efter köande och krånglande vid Norwegians kontor stod det klart att vi kunde få ersättning med upp till 1 000 kr var för hotell och taxi. Vi fick också matkuponger och lyckades få kuponger till ett värde av 500 kr var och 300 kr gick till Champagne.Det blev till att sitta på Arlanda hela kvällen och halva natten istället. Kl 05:20 lyfte planet.
Några hotellrum gick inte att uppbringa dock. Lina ringde mellan 10 och 15 hotell i närheten av Arlanda.
Lina hade sovit en liten stund i vänthallen. När planet lyfte somnade vi båda två omedelbart och vaknade varje gång det klickade i öronen av lufttrycksminskningen. I två timmar fick jag sova, sedan kom en liten steward och väckte mig för att jag skulle få mat. Det var helt ointressant för mig då givetvis. Dessutom var det den sämsta mat jag någonsin sett. Ett litet ljummet paket med kött och pasta och det luktade blöt hund när jag öppnade det. Stewarden fick givetvis veta vad jag tyckte. Jag kunde inte äta någonting och det gjorde inte Lina heller. Sedan kunde jag inte somna om. Lina sov gott flera timmar till. Nu när jag skriver detta har jag alltså sovit två timmar på två dygn. Det går förhållandevis bra ändå. Vi landade på JFK kl 07:50.
16 152 steg på stegräknaren. Nästan alla av dessa togs på Arlanda.
 
 I kön pratade vi med ett svenskt par och beslöt att vi skulle dela på en taxi till stan. Det kostar $ 60 inklusive vägtull. Det är häftigt att närma sig New Yorks skyline med bil och blev troligen en häftig upplevelse för Lina. Vi klev ur taxin tillsammans på 51:te gatan och jag och Lina gick något kvarter norrut och vinkade in en egen taxi som tog oss till hotellet. Vi fick tyvärr inte checka in förrän kl 14. Så vi gick ut och åt en dunderfrukost så länge.Som ni vet gillar jag skyltar. Denna satt vid en park vid en stor kyrka.
Kl 13 var vi och frågade om rummet var klart och det var det. Det var helt fantastiskt att få duscha. Det är ca 25 grader varmt här nu och vi var varma och lortiga efter den långa resan. Förseningen med flyget blev drygt 12 timmar till slut. När vi duschat gick vi ner för Broadway ner till 34:de gatan och Empire state building.Det var ingen kö så vi åkte upp.Där har jag aldrig varit heller.De klassiska kikarna.Sedan gick vi ner till Lexington Av och 28:de gatan till ett ställe som kompisen Daniel har rekommenderat i sin blogg. ”Curry in a hurry” en liten indisk restaurang som såg ut som ett mathämtningsställe på undervåningen och som en restaurang på övervåningen.Vi beställde en ordentlig middag som gick lös på 240 kr tillsammans. Vi tog sedan tunnelbanan hem denna händelserika och helt otroligt långa dag.Träffade denna filur på tunnelbanestationen.
Lina köpte också en t-tröja åt en gigantisk bekant. Hoppas den passar!
20 635 steg på ankomstdagen.
 

2 kommentarer:

  1. Ni ser ut att ha det toppen trots förseningen. Jag hoppas att ni får en fortsatt bra resa.

    SvaraRadera
  2. Tack Kajsa! Resa har varit helt fantastisk, vi har haft skitkul!!

    SvaraRadera