onsdag 11 september 2013

Brooklyn, Chinatown, Fillmore east och musik



Gick mot Central park denna morgon för att äta frukost. Det finns ett café i en källare i hörnet av Central park west och 108:de gatan som jag varit på förut. Denna dag skulle inte, enligt väderappen bli lika varm som tidigare dagar. Lina åt äggröra, bacon och pannkakor. Själv tog jag en ”Reuben” igen.Vi gick sedan norrut till 125:te gatan, Harlem och tog tunnelbanan ända till High street på Brooklyn. Jag ville ta en bild i korsningen Washington street och Front street.Korsningen är för övrigt ett fyrvägsstopp, något som vi kristinehamnare alltid får höra bara finns i Kristinehamn. Om man tar en bild på Manhattan bridge från korsningen så får man Empire state building i öppningen i brofundamentet.Jag tog en sådan bild men det var så disigt att Empire state building inte syns. Det blev en fruktansvärt varm och fuktig dag idag och det gick åt mycket vatten på våra promenader. Vi gick runt i DUMBO en stund. De har ju förkortningar på mycket stadsdelar här och DUMBO betyder ”down under Brooklyn bridge”.Det är en liten park med några caféer och en liten strandpromenad. Lite bilder från Brooklyn bridge.Vi stretade över Brooklyn bridge i en tryckande hetta och vek av mot Chinatown och Little Italy. Vid tunnelbanestationen ”Chamber street” spelades en oförglömlig scen in i filmen Crocodile Dundee. Mick håller på att bli rånad av en knivbeväpnad yngling. Mick tar då upp sin kniv och visar hur en riktig kniv ska se ut.Här står Lina med min lilla fällkniv.Lina i Chinatown. Därefter gick vi upp i East Village där vi käkade sushi och friterade hummerbollar på ett ställe som heter Sushi park.Vi passerade gamla Fillmore east.Gatan har numera fått namn av ägaren till den anrika konserthallen.Sushi park är ytterligare ett av de ställen som New York-bloggaren Daniel tipsat om. Det kostade 110:- per person inklusive dryck och dricks. Vi gick vidare till St Marks place där jag köpte några t-tröjor. Vi tog tunnelbana till Grand central station för att titta på byggnaden och gå på Applestore. Sedan åkte vi hem och duschade och bytte om. Vi skulle träffa mina vänner på Acqua innan kvällens konsert på BB King blues club. Irene, Ken och Larry var där denna kväll och det var som vanligt roligt att träffa dem igen.Jag och Irene.Ken, jag och Larry.
Vi tog tunnelbanan ner till 42:nd street till BB Kings och gick in. En munspelare vid namn Mark Hummel hade samlat ihop ytterligare tre munspelare och gjorde en hyllningskonsert till Little Walter. Det var en bra spelning med ett lite annorlunda, gammalmodigare sound än jag är van vid. En liten men trogen publik hade kommit. Många säregna individer på samma plats och Lina och jag gjorde intressanta observationer under kvällen.
En man som fotograferade exakt hela tiden. Han tog ett foto, tittade på sin skärm och tog ett nytt. Han vräkte sig fram över scenkanten och flyttade sig hela tiden i sidled längs första raden. Bredvid honom satt utvecklingsstörd ung asiatisk tjej som tittade på hela konserten via sin iPad. Hon hade nästan näsan mot skärmen och följde allt på så sätt. Plötsligt kom en man som såg ut som Ozzy och satte sig snett framför mig och stirrade på mig som om han uppmanade mig att ryckas med av musiken. När jag plikttroget trampade takten nickade han gillande. Han tog några bilder med en analog småbildskamera av märket ”Fujifilm”. Efter ett foto drog han fram filmen som alla gjorde förr. Det kan ha varit en engångskamera.Vi käkade ”Buffalo hot wings” och tog en varsin öl.
På hemvägen gick vi ut i smeten på Times square och jag hade planerat att lämna ett litet visitkort där. Jag hade tagit med ett morrhår som min katt Siv tappat i soffan hemma.Här ligger det på en kasse innan vi åkte ner till stan. Jag släppte morrhåret på trottoaren på Times square. Sivans lilla bidrag till New York.
Vi tog tunnelbanan hem och köpte mängder med vatten för att ha på rummet. Det var hemskt varmt även kl 22:30 när vi kom till hotellet. Imorgon ska det bli ännu varmare.

21 696 steg. Ytterligare tre blåsor att punktera imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar